När det nya Edvard Munch-museet i Oslo öppnade i slutet av oktober 2021 välkomnade Vestre besökarna med eleganta sittmöbler och bord formgivna av Andreas Engesvik och Jonas Stokke, specifikt framtagna för museet. Nu presenterar Vestre fler och mångsidigare versioner av sofforna, loungefåtöljerna och stolarna i Munch-serien.

Munch-serien är sprungen ur att Vestre stod som vinnare i en nationell designtävling som utlystes 2017 inför byggandet av det nya Munch-museet som idag är ett spektakulärt och 58 meter högt landmärke vid vattnet i Bjørvika i Oslo.

När Engesvik och Stokke började arbeta med projektet var det initialt inriktat på att designa en enda bänk men snart såg formgivarna hur designen kunde utvidgas till att även omfatta en caféstol, en loungestol samt ett bord. Caféstolarna och borden återfinns nu i restaurangen och baren på museets översta våning samt i kaféet på bottenvåningen, medan bänkarna och loungestolarna är utspridda runtom på museets 13 våningar. 2021 utsågs Munch-serien till vinnare av DOGA-märket, ett mycket prestigefyllt norskt design och arkitekturpris.

Under våren 2023 presenteras sittmöblerna i nya versioner med bekväma armstöd, vilket bidrar till ökad användarvänlighet, komfort och tillgänglighet. Det öppnar även för ännu fler användningsområden och gör att Munch-möblerna går att anpassa på fler sätt för olika interiörer och behov.

Sofforna och stolarna består av lager av elastiskt stålnät som draperats över en enkel stålram och de går att få med eller utan formgjutna kuddar av ulltextil. De tre elementen har alla egenskaper som bidrar till möbelns funktion och design: ramens vikt hjälper till att göra möblerna stabila, stålnätet anpassar sig efter kroppen för maximal ergonomi och kuddarna bidrar med komfort och en varm och taktil känsla. Soffan och loungestolen kan fås med eller utan formgjutna kuddar.

Som alla Vestres produkter är möblerna i Munch-serien skapade för att hålla i generationer – vilket är hållbarhet i ordets rätta bemärkelse.

– Alla de rostfria metalldelarna har svetsats samman, galvaniserats och slutligen lackerats, utan skruvar eller andra delar som kan lossna. Detta gör dem extremt robusta, slitstarka och anpassade för att klara de tuffaste av förhållanden både inomhus och utomhus. Med rätt underhåll kan de användas i hundratals år, säger formgivaren Jonas Stokke.

Vestres möbler tillverkas av varmgalvaniserat svenskt stål, går att få i cirka 200 RAL-färger och har livstidsgaranti mot rost.

Produktinformation Lounge Stol
Design: Andreas Engesvik & Jonas Stokke
Dimensioner: H:72 cm B:71 cm D:78 cm
Vikt: 23,8 kg
Material: Varmgalvaniserat svenskt stål, kuddar i ulltextil
Färg: Blå, kan beställas i alla Vestres 200 standard färger
Pris: Från 10 500 SEK

Produktinformation Soffa
Design: Andreas Engesvik & Jonas Stokke
Dimensioner: H:41,5 cm B:2 m D:57,5 cm
Vikt: 35 kg
Material: Varmgalvaniserat svenskt stål,
kuddar i ulltextil
Färg: Blå, kan beställas i alla Vestres 200 standard färger
Pris: Från 14 200 SEK

För högupplösta bilder, besök Grand Relations bildbank

För intervjuförfrågningar eller mer information, vänligen kontakta Tove Regnander, Partner & Senior PR Advisor,
Grand Relations | tove@grandrelations.com, +46 76 785 58 01

Om Andreas Engesvik och Jonas Stokke
Andreas Engesvik har en bachelor i konsthistoria och en master i design. År 2000 var Engesvik med och skapade designgruppen Norway Says, och sedan 2009 har han drivit en egen designbyrå. Han har vunnit en rad priser nationellt och internationellt.

Jonas Ravlo Stokke har en master i industriell design från Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo. År 2007 startade han tillsammans med Øystein Austad designbyrån StokkeAustad. De har vunnit flera priser, bland annat det prestigefyllda Wallpaper Design Award 2010 och Red Dot Best of the Best.

Om Vestre
Vestre är en av Nordens ledande producenter av stadsmöbler och har i över 70 år skapat sociala, hållbara mötesplatser för miljontals människor. Hållbarhet, närproducerade material och minsta möjliga miljöbelastning är centralt i möbelproduktionen. Vestre är ett norskt familjeföretag som nu leds av den tredje generationen Vestre. Produkterna tillverkas i Norge och Sverige, och levereras i nästan 200 olika färger med livstidsgaranti mot rost.

Fabriken i Torsby i Värmland är designad av arkitektkontoret Snøhetta, som står bakom internationella prestigeprojekt som biblioteket i Alexandria, 9/11 Memorial Center i New York, San Fransisco Museum of Modern Art och Operahuset i Oslo. De ritade även Fredsbänken som Vestre och Hydro skapade under 2019 på uppdrag av Nobel Peace Center. Vestre har utnämnts till ”Årets merkevarebygger” av Norsk Industri och omtalas som ”Best for outdoor furniture” av det prestigetyngda design- och livsstilsmagasinet Monocle. 2019 tilldelades bolaget ”Entrepreneur of the Year” på norska Ernst & Young- galan. Januari 2020 tilldelades Vestre sitt 16:e Doga-märke för god design. Bland annat har de utnämnts som vinnare för sitt samarbete med Front kring skapandet av Folk samt Munchserien skapad av Andreas Engesvik och Jonas Stokke för Munchmuseet i Oslo. I februari 2020 tilldelades Vestre ”Best Stand” på Stockholm Furniture & Light Fair i Stockholm för sin hållbara monter, utvecklad tillsammans med Note Design Studio.

I juni 2022 öppnade Vestre den nya fabriken The Plus Colour and Wood Factory i Magnor i Norge. Fabriken, som är ritad av ledande arkitektkontoret Bjarke Ingels Group, är den mest miljövänliga möbelfabriken i världen och är även Norges största investering inom möbelindustrin på årtionden.

Hållbarhet genomsyrar allt som Vestre gör – oavsett om det handlar om materialval, miljöcertifieringar, teknologiska innovationer, nya fabriker eller socialt engagemang. Man har också bestämt sig för att uppfylla FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling i Agenda 2030. År 2019 nådde Vestre det nionde målet och man fortsätter oförtrutet arbeta mot de återstående målen.

Vestre investerar även i globala projekt som samlar in plastavfall och finansierar mikrolån till lokala företag i utsatta ekonomier. Dessutom investerar Vestre 10 procent av sin årliga vinst i utbildning, jordbruk, solceller och andra områden i utvecklingsländer.

Läs mer på vestre.com och theplus.no