Under våren 2023 presenteras den lika funktionella som estetiskt tilltalande avfallsbehållaren Hill, som är Vestres senaste tillskott för en renare stadsmiljö. Det är också Vestres första samarbete med designduon Morten & Jonas.

Morten Skjærpe Knarrum och Jonas Norheim är formgivarna bakom en av Norges mest hyllade samtida designstudior, med en uppsjö framgångsrika produkter och samarbeten i sin portfolio.

– Vi har länge diskuterat ett samarbete med Vestre och det känns fantastiskt att det nu äntligen blev av. Vi är mycket nöjda med både samarbetet och slutresultatet, säger Morten Skjærpe Knarrum.

En avfallsbehållare kan vid första tanken låta som en enkel produkt med ett enda syfte. Samtidigt har de också en framträdande och synlig roll i miljöerna de placeras i och i likhet med, exempelvis, utomhusbänkar, står de också på sin plats under lång tid. Därför strävade formgivarna efter att ta fram en avfallsbehållare som även var estetiskt tilltalande.

– Vi ville så klart skapa en funktionell avfallsbehållare, men som samtidigt hade karaktär och personlighet som kunde smälta samman med funktionen, berättar Morten Skjærpe Knarrum.

Hill är tillverkad av varmförzinkat och pulverlackerat stål. Som alltid, lämnar Vestre livstids garanti mot rost. Tack vare möjligheten att fritt välja färg ur Vestres utbud av cirka 200 olika RAL-färger kan Hill enkelt anpassas till alla miljöer.

– Ett extra designelement för landskapsarkitekter att leka med är att själva tunnan och toppen är helt separerade från varandra, och därför kan lackeras i olika färger och skapa intressanta kontraster och effekter, säger Morten Skjærpe Knarrum.

För just soptunnor finns många funktionskrav att ta i beaktande. Det ska dels vara enkelt att slänga skräp i dem och dels vara enkelt för renhållningsarbetare att tömma dem. I likhet med andra avfallsbehållare från Vestre kan Hill utrustas med ett smart sensorsystem som talar om när det är dags att tömma den – en lösning som är mycket smart ur ett miljöperspektiv men som också sparar tid och resurser.

Under våren lanseras Hill med en eller två behållare för källsortering och senare under 2023 kommer även en version med tre behållare. Alla Vestres produkter tillverkas i varmgalvaniserat svenskt stål, nordisk furu från hållbara skogsbruk och går att få i 200 RAL-färger och har livstidsgaranti mot rost.

Produktinformation Hill Avfallsbehållare
Design: Morten & Jonas
Färg: Svart, Gul
Material: Varmförzinkat stål
Dimensioner: D:55 cm H:113 cm
Pris: Från 13 600 SEK

För högupplösta bilder, besök Grand Relations bildbank

För intervjuförfrågningar eller mer information, vänligen kontakta Tove Regnander, Partner & Senior PR Advisor, Grand Relations | tove@grandrelations.com, +46 76 785 58 01

Om Morten & Jonas
Norska designduon Morten Skjærpe Knarrum och Jonas Norheim startade sin designstudio i Bergen, Norge, efter att ha tagit sin magisterexamen från Bergen Academy of Art and Design. Morten & Jonas skapar banbrytande produkter, möbler och inredningsarkitektur som präglas av nyfikenhet, fantasi och humor. Morten & Jonas har vunnit flera utmärkelser för sin design, som visats världen över.

Läs mer på www.morten-jonas.no

Om Vestre
Vestre är en av Nordens ledande producenter av stadsmöbler och har i över 70 år skapat sociala, hållbara mötesplatser för miljontals människor. Hållbarhet, närproducerade material och minsta möjliga miljöbelastning är centralt i möbelproduktionen. Vestre är ett norskt familjeföretag som nu leds av den tredje generationen Vestre. Produkterna tillverkas i Norge och Sverige, och levereras i nästan 200 olika färger med livstidsgaranti mot rost.

Fabriken i Torsby i Värmland är designad av arkitektkontoret Snøhetta, som står bakom internationella prestigeprojekt som biblioteket i Alexandria, 9/11 Memorial Center i New York, San Fransisco Museum of Modern Art och Operahuset i Oslo. De ritade även Fredsbänken som Vestre och Hydro skapade under 2019 på uppdrag av Nobel Peace Center. Vestre har utnämnts till ”Årets merkevarebygger” av Norsk Industri och omtalas som ”Best for outdoor furniture” av det prestigetyngda design- och livsstilsmagasinet Monocle. 2019 tilldelades bolaget ”Entrepreneur of the Year” på norska Ernst & Young- galan. Januari 2020 tilldelades Vestre sitt 16:e Doga-märke för god design. Bland annat har de utnämnts som vinnare för sitt samarbete med Front kring skapandet av Folk samt Munchserien skapad av Andreas Engesvik och Jonas Stokke för Munchmuseet i Oslo. I februari 2020 tilldelades Vestre ”Best Stand” på Stockholm Furniture & Light Fair i Stockholm för sin hållbara monter, utvecklad tillsammans med Note Design Studio.

I juni 2022 öppnade Vestre den nya fabriken The Plus Colour and Wood Factory i Magnor i Norge. Fabriken, som är ritad av ledande arkitektkontoret Bjarke Ingels Group, är den mest miljövänliga möbelfabriken i världen och är även Norges största investering inom möbelindustrin på årtionden.

Hållbarhet genomsyrar allt som Vestre gör – oavsett om det handlar om materialval, miljöcertifieringar, teknologiska innovationer, nya fabriker eller socialt engagemang. Man har också bestämt sig för att uppfylla FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling i Agenda 2030. År 2019 nådde Vestre det nionde målet och man fortsätter oförtrutet arbeta mot de återstående målen.

Vestre investerar även i globala projekt som samlar in plastavfall och finansierar mikrolån till lokala företag i utsatta ekonomier. Dessutom investerar Vestre 10 procent av sin årliga vinst i utbildning, jordbruk, solceller och andra områden i utvecklingsländer.

Läs mer på vestre.com och theplus.no