Varje år delas stipendier ut till unga formgivare och designers i samband med vandringsutställningen Ung Svensk Form. I år har String Furniture utnämnt den visionära produktdesignern och inredningsarkitekten Anna Herrmann till sin stipendiat. Under Stockholm Design Week 2024 kommer Anna att visa sitt banbrytande bidrag i String Furnitures monter på Stockholm Furniture Fair.

Ung Svensk Form instiftades 1998 med huvudsyftet att bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk design och tjäna som en unik arena för mötet mellan innovativa formgivare och bransch, media och publik. Ung Svensk Form vänder sig till unga formgivare och kreatörer verksamma i Sverige eller svenska medborgare verksamma utomlands och innefattar ett mycket brett spann inom design och formgivning. Från produktdesign, arkitektur, möbler, konsthantverk, glas och keramik, till textil, mode, speldesign, grafisk design och industridesign. Vinnarna utses av en jury och deras verk kommer under ett års tid att visas på museer och kulturcentrum runt om i landet, kombinerat med designsamtal och stipendieresor.

String Furnitures stipendiat 2024 heter Anna Herrmann och hon har skapat projektet ”Fifty Shades of Rothkohl” – ett djärvt experiment där hon har utforskat möjligheterna med naturliga infärgningstekniker. Hon har utvecklat en ny metodik som enbart använder växtbaserade material, där färgvariationerna beror på PH-värdet hos beståndsdelarna.

Namnet Rothkhol kommer från det tyska ordet för rödkål, som gett upphov till några av de naturliga färgerna som Anna Herrmann har tagit fram. Färgerna extraherades från växter som rödkål, gurkmeja, avokadokärnor och alger.

– Färgerna från just rödkål var särskilt intressanta eftersom färgen varierar beroende på syra eller bas i vätskan som används för att koka färgen. Detta resulterar i färggradienter som skiftar från rött till lila, men även blått och grönt är möjliga. Därav projektets namn, säger Anna Herrmann.

Som en del i projektet har hon färgat ett skåp, ett mångsidigt designobjekt, ett soffbord samt en liten bricka med sina naturliga färger. Varje objekt är uppkallat efter en färgteoretiker eller konstnär som har arbetat med färg eller färgmanipulation.

– Jag inspirerades av den gamla konsten att färga textilier med naturliga ingredienser och ut- vecklade en metod som också fungerar för att färga trä, säger Anna Herrmann.

“Fifty shades or Rothkohl” med sina naturliga färger är ett mycket intressant och hållbart sätt att tänka kring färg och ytbehandling. Som en del av stipendiet kommer vi att utforska potentialen vidare, tillsammans med Anna. Hon har redan gjort tester på våra egna produkter som vi visar upp på Stockholmässan, säger Bo Hellberg, CMO på String Furniture.

Genom sin experimentella process med bland annat frukter, grönsaker och blommor har Anna Herrmann skapat naturliga färger för att infärga trä. Målet var att uppnå olika färger helt utan de kemikalier som finns i traditionella färger.

– Det är viktigt att utmana status quo, det är det som driver oss framåt. Precis som när Kajsa och Nisse Strinning introducerade String 1949 med en design som bröt mot konventionen. Därför samarbetar vi med Ung Svensk Form och låter vårt stipendium verka i samma anda. Det ger en ung svensk designer möjlighet att ställa frågor och utmana, i såväl design som funktion. Men också för att utforska material, tillverkning och nya hållbara tekniker, vilket Anna Herrmann är ett lysande exempel på, säger Bo Hellberg.

Juryns motivering
Genom att rikta blicken mot växtfärgning har detta experimenterande gett ett förädlande alternativ till dagens ytbehandlingar av möbler. Genom olika processer kan bland annat rödkål ge upphov till en rad olika kulörer där träet genom infärgning får vackra mönster som upphöjer objekten och skapar dynamik mellan färg och form.

Besök gärna String Furnitures monter A05:19 för att se ”Fifty Shades of Rothkhol” samt Strings produktnyheter för 2024.

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, kontakta Karolina Klingvall, Senior PR consultant, Grand Relations, karolina@grandrelations.com + 46 76 065 65 45

Om Anna Herrmann
Anna Herrmann har studerat vid University of applied sciences i Aachen, Tyskland och har även en kandidatexamen i produktdesign från Beckmans designhögskola i Stockholm, Sverige samt en kandidatexamen i inredningsarkitektur från Academy of Fine Arts i München, Tyskland.

Under studietiden startade hon sin studio i München där hon arbetar med ny belysning, möbler och interiörer. Hon kombinerar sitt tyska och svenska arv, vilket resulterar i funktionella men ändå konstnärliga produkter.

Läs mer: herrmann-anna.com

Om Ung Svensk Form

Ung Svensk Form är Sveriges största designtävling för unga formgivare. Utställningen Ung Svensk Form är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum. Projektet genomförs i samarbete med Malmö stad och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare. Bland stipendiegivarna återfinns bland andra IKEA of Sweden, String Furniture, Kvadrat, Lammhults Möbel, Arvet, Massive Entertainment, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande och Svenskt Trä.

Läs mer på ungsvenskform.se

String Furniture är ett ledande svenskt designföretag som skapar och producerar moderna
klassiker och möbelvarumärken: String® en av 1900-talets mest älskade designklassiker och en ikon från 1949, formgiven av Kajsa och Nisse Strinning, en elegant enkelhet och geniala konstruktion, lika modern idag som när den debuterade. Museum™ av TAF Studio, ursprungligen för återöppnandet av det Nationalmuseet 2019. Works™ inspirerande och ergonomiska arbetsytor formgiven av Anna von Schewen och Björn Dahlström. Pira G2, ursprungligen utformad av Olle Pira 1954, i en nytolkning av Anna von Schewen och Björn Dahlström 2022. Mer än 95 procent av Strings Furnitures möbler tillverkas i Sverige av förnybara, återvinningsbara eller återvunna material.

Läs mer på stringfurniture.com