Lugnande, taktil och mjuk – men samtidigt med en raffinerad kontinental prägel. Det är ord som beskriver Svedbergs nya finish Blyertssvart som nu går att välja på många olika typer av inredningsprodukter för badrummet.

Våra badrum är idag i allt högre grad en plats för liv och lust, där vi kan finna lugn och ro och återhämta oss både fysiskt och psykiskt. Det är också en plats där vi tillbringar allt mer tid, och för många av oss är det den ultimata frizonen efter en lång dag – eller den naturliga platsen för att ladda upp inför en ny dag. Därför har också designen och inredningen av badrummet blivit allt viktigare – 2020-talets badrum kombinerar högkvalitativa och hållbara material och finishar med smarta funktioner och ett tidlöst, minimalistiskt formspråk som för tankarna till en lyxig hotellupplevelse.

Med denna utveckling i åtanke är valfrihet ett nyckelord för Svedbergs, som vill skapa badrum som väcker känslor och som lätt går att anpassa efter varje kunds unika behov och önskade designuttryck – vilket bidrar till att stärka kundens personliga identitet och känsla av att ha ett eget rum att koppla av och hämta energi i. Ett badrum som är mycket mer än bara ett badrum.

– Precis som köket gått från att vara en isolerad ö till att integreras i hemmet upplevs nu också badrummet som en förlängning av hemmet. För badrummet handlar det om att nya material, färger och ytskikt kommer att introduceras. Gränsen mellan badrum och övriga delar av hemmet kommer suddas ut. Vårt mål är att möjliggöra det personliga uttrycket och samtidigt erbjuda samstämmighet i badrumsinredningen, säger Johan Körner, designchef på Svedbergs.

När Svedbergs inför en ny finish är utgångspunkten alltid att den ska främja slitstyrka och göra att produkten håller över tid. Designmässigt handlar det dessutom om att skapa en både tidlös och modern upplevelse som går att applicera på många produktkategorier.

Blyertssvart, som är inspirerad av kontinental inredningsdesign, är tveklöst en enastående mångsidig finish. Den har ett lugnare, mjukare och mer exklusivt uttryck än matt svart och den borstade, taktila finishen avger ett subtilt skimmer när ljus träffar den, vilket ger finishen en mer levande och raffinerad karaktär.

Finishen är också ett utmärkt komplement till andra inredningsdetaljer i naturliga material, till exempel bruna och ljusa träslag. Blyertssvart bryter också av och skapar eleganta kontraster mot färgskalor som går mot vitt och sand. Den går även utmärkt att kombinera med detaljer i matt svart.

Initialt kommer Blyertssvart finish finnas tillgänglig på nedanstående produkter:

Dusch 180 ̊, Dusch Skoga*, Takdusch Stuor, Takdusch Yding, Handdukstork Amor, Handdukstork U, Handtag G1 32 cc, Handtag G1 160 cc, Handtag M1, Handtag S1 20 cc, Handtag S1 160 cc, Handtag (knopp) P1, Tvättställsblandare Skule lättrad, Tvättställsblandare Skule fristående lättrad, Tvättställsblandare Skule slät, Tvättställsblandare Skule fristående slät, Bottenventil pop-up, Tvättställ Stora

*Skoga dusch är pulverlackerad, har polerad finish och kallas polerad blyertssvart.

För högupplösta bilder, vänligen besök Grand Relations pressrum.

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, kontakta Rebecca Radünz, Senior PR-konsult, Grand Relations rebecca.radunz@grandrelations.com | +46 73 617 41 27

Om Svedbergs
Svedbergs grundades 1920 och har sedan 1962 haft som vision att förenkla vardagen genom att skapa ett hållbart badrumsliv. Med fokus på kvalité, hållbarhet, design och innovativa funktioner utgår Svedbergs produktutveckling och produktion till stor del i företagets egna lokaler i Dalstorp. Svedbergs börsnoterades 1997 och företaget är idag nordens främsta producent av badrumsinredning med ett sortiment som inkluderar badrumsmöbler, badkar, duschar, belysning och förvaring. Svedbergs produkter är framtagna tillsammans med experter med fokus på omtanke och miljö.

För mer information, besök www.svedbergs.com