I år firar den årliga utmärkelsen och vandringsutställningen Ung Svensk Form 25 år. Ny stipendiegivare för jubileumsåret är String Furniture, som har utnämnt arkitekten och formgivaren Daniel Odentia till sin stipendiat. Under Stockholm Design Week 2023 kommer Odentia att visa den mångsidiga pallen Fager i String Furnitures monter på Stockholm Furniture Fair.

– Det är viktigt att utmana status quo, det är det som driver oss framåt. Precis som när Kajsa och Nisse Strinning introducerade String 1949 med en design som bröt mot konventionen.

Därför samarbetar vi med Ung Svensk Form genom vårt stipendium, i samma anda. Det ger en ung svensk designer möjlighet att ställa frågor och utmana, i design och funktion. Men också för att utforska material och tillverkning i Sverige, där String har en lång tradition, säger Bo Hellberg CMO på String Furniture.

Ung Svensk Form instiftades 1998 med huvudsyftet att bredda kunskapen om ung och nyskapande svensk design och tjäna som en unik arena för mötet mellan innovativa formgivare och bransch, media och publik. Ung Svensk Form vänder sig till unga formgivare och kreatörer verksamma i Sverige eller svenska medborgare verksamma utomlands och innefattar ett mycket brett spann inom design och formgivning. Från produktdesign, arkitektur, möbler, konsthantverk, glas och keramik, till textil, mode, speldesign, grafisk design och industridesign. Vinnarna utses av en jury och deras verk kommer under ett års tid att visas på museer och kulturcentrum runt om i landet, kombinerat med designsamtal och stipendieresor.

String Furnitures stipendiat Daniel Odentia har – utöver ett kontantstipendium – också fått möjligheten att både utveckla en prototyp till färdig produkt, och visa upp den i String Furnitures monter under Stockholm Design Week 2023.

– Det känns jättekul, det är en bra möjlighet att få visa mitt arbete för etablerade aktörer och en större publik. Utmärkelsen har lett till ett fint samarbete med String Furniture som jag uppskattar och hoppas kan fortsätta framöver, säger Daniel Odentia.

Fager, som är namnet på Odentias vinnande design är ett mångsidigt objekt som kan vara såväl pall som sidobord eller färgstark förvaringslösning. Fager är uppbyggd av enkla geometrier som sammansatta ger en tydlig och läsbar volym. Tillsammans med klara kulörer förmedlar den en tilltalande direkthet.

– Jag tycker att den har viss likhet med arkitektur eller med en byggnad; med läsbar volym, insida och fasad. Jag tilltalas också av det lite fåfängt obestämda användningsområdet; att det är en piece, som för tankarna till en skulptur, med en direkthet som kan klara sig solo i många olika miljöer och som kan användas för många ändamål. Jag har själv använt den hemma som en fotpall vid soffan och vid något tillfälle som förvaring och sittyta ute i hallen, jag hoppas att den kan dyka upp i andra miljöer framöver också, säger Daniel Odentia.

– Fager är en bedrägligt enkel pall med stark dualitet – helt ny, med ett uttryck av stabilitet och kompakt i storleken, men ändå full av karaktär. En symmetrisk form som skapar en dissonans, med ett färgschema som kräver uppmärksamhet, säger Bo Hellberg CMO på String Furniture.

Besök gärna String Furnitures monter A05:19 för att se pallen samt Strings produktnyheter för 2023.

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, kontakta Tove Regnander, Co-Founder & Senior PR Advisor, Grand Relations, tove@grandrelations.com | +46 76 785 58 01 eller Therése Skalman, PR Coordinator & Showroom Manager, Grand Relations, therese@grandrelations.com |  + 46 76 065 65 45

För produktlån, kontakta showroom@grandrelations.com | +46 769 47 19 00

Om Daniel Odentia
Daniel Odentia är arkitekt och driver praktiken Room without a cause i Stockholm. Utöver byggnader arbetar han med objekt och inredning. Han arbetar i nära relation till materialet i form av modeller och fullskaliga installationer. Odentia är utbildad på Chalmers, UDK Berlin och KTH, där han nu även undervisar på kandidatprogrammet i Arkitektur. Han utnämndes till Årets Betongdesigner 2015 av tidskriften Betong.

Läs mer på roomwithoutacause.se

Om Ung Svensk Form
Ung Svensk Form är Sveriges största designtävling för unga formgivare.
Utställningen Ung Svensk Form är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA
Museum. Projektet genomförs i samarbete med Malmö stad och en lång rad
utställningsarrangörer och stipendiegivare. Bland stipendiegivarna återfinns bland andra
IKEA of Sweden, String Furniture, Kvadrat, Lammhults Möbel, Arvet, Massive Entertainment,
Stiftelsen för Garverinäringens Främjande och Svenskt Trä.

Läs mer på ungsvenskform.se

String Furniture är ett ledande svenskt designföretag som skapar och producerar moderna
klassiker och möbelvarumärken: String® en av 1900-talets mest älskade designklassiker och en ikon från 1949, formgiven av Kajsa och Nisse Strinning, en elegant enkelhet och geniala konstruktion, lika modern idag som när den debuterade. Museum™ av TAF Studio, ursprungligen för återöppnandet av det Nationalmuseet 2019. Works™ inspirerande och ergonomiska arbetsytor formgiven av Anna von Schewen och Björn Dahlström. Pira G2, ursprungligen utformad av Olle Pira 1954, i en nytolkning av Anna von Schewen och Björn Dahlström 2022. Mer än 95 procent av Strings Furnitures möbler tillverkas i Sverige av förnybara, återvinningsbara eller återvunna material.