String Works höj- och sänkbara arbetsbord finns i flera olika storlekar och är lika högfunktionella som estetiskt tilltalande. Borden, som är designade av Anna von Schewen och Björn Dahlström, passar lika bra på hemmakontoret som på det ”vanliga” kontoret. Nu presenteras Works-borden med ben och bordsskiva i en stilren svart färgställning.

De senaste åren har stora delar av våra arbetsliv förändrats i grunden – och därmed också vår syn på arbetsplatsen i traditionell bemärkelse. Allt fler arbetsplatser väljer att erbjuda sina anställda hybridlösningar där en väsentlig del av arbetet sker på distans. Dessutom blir det allt vanligare med så kallade aktivitetsbaserade lösningar på kontoret.

Men även om modern teknik gör det möjligt att i hög grad arbeta på distans, betyder det inte att alla har den optimala arbetsytan hemma. Dessvärre har felaktiga positioner och långvarigt, statiskt stillasittande en negativ inverkan på muskler, kotor och leder – vilket innebär en ökad risk för olika hälsokonsekvenser. Det är med andra ord av största vikt att kunna variera sin arbetsställning mellan stående och sittande arbete. Den nya erans arbetsplats – oavsett var den fysiskt är belägen – kommer alltid behöva ergonomiska och väldesignade arbetsstationer.

Därför bestämde sig String Furniture för att utveckla ett nytt sortiment för att lösa detta. Med hjälp av arkitekten Anna von Schewen och industridesignern Björn Dahlström tog man fram moderna skrivbord som fullt ut omfamnar Strings tidlösa och skandinaviskt minimalistiska designspråk. För ännu mer funktion och förvaringsutrymme finns komplement som bland annat utdragbara lådor, förvaringshurtsar på hjul, ljuddämpande avskärmare, en fristående hylla för placering av ett arkivskåp och mycket mer.

Works höj- och sänkbara arbetsbord gör det enkelt att skapa personliga, flexibla och ergonomiska arbetsytor både i hemmet och på kontoret. Arbetsbordet består av ett höj- och sänkbart bordsstativ och ett skrivbord med kabelsamlare. Arbetsborden med 78 cm djup finns i tre bredder: 120, 140 och 160 cm.

Works erbjuder även samma funktion för möten och konferenser. Det 180 cm breda och 90 cm djupa arbetsbordet är avsett som ett mindre mötesbord eller för den som behöver en betydligt större arbetsyta. I det större konferensbordet kombineras två mötesbord i en höj- och sänkbar ram. Med hjälp av ett förlängningsben blir det totala måttet då 360 cm x 90 cm.

Samtliga bord har en högsta höjd på 118,5 cm och en lägsta höjd på 71,5 cm. Sedan tidigare går borden att få med vitt stativ och ram och med bordsskiva i ask, ek, vitt eller ljusgrått och med kantlister i ask eller ek. Det nya svarta stativet och den svarta bordsskivan finns tillgängliga nu via återförsäljare eller stringfurniture.com

Produktinformation String Works
Design: String Furniture, Anna von Schewen & Björn Dahlström
Färg: Svart
Material: Underrede i pulverlackerat stål, bordsskiva i MDF och linoleum
Storlek: Skrivbord B: 120 / 140 / 160 cm, D: 78 cm, H: 71,5–118,5 cm
Storlek: Mötes- och konferensbord B: 180 / 360 cm, D: 90 cm, H: 71,5–118,5 cm
Pris: Skrivbord fr. 14 585 SEK, Mötes- och konferensbord fr. 16 620 SEK

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, kontakta Tove Regnander, Co-Founder & Senior PR Advisor, Grand Relations, tove@grandrelations.com | +46 76 785 58 01

String Furniture är ett ledande skandinaviskt designföretag som samarbetar med flera prisbelönade formgivare, däribland Anna von Schewen, Björn Dahlström, TAF och Mats Theselius. String Furniture tillverkar bland annat det ikoniska och mångfunktionella hyllsystemet String®, samt lanserar under 2023 en modern tolkning av det klassiska hyllsystemet Pira. Utöver de två hyllsystemen tillverkar String Furniture också nya designprodukter i samarbete med samtida svenska formgivare, som till exempel den uppmärksammade Museum-serien. Samtliga produkter i sortimentet har redan en hög hållbarhet tack vare tidlös design, kvalitet i material och tillverkning och är certifierade av Möbelfakta. Detta är en del i String Furnitures bidrag att göra möbelbranschen mer hållbar.

Läs mer på stringfurniture.com

Om Anna von Schewen
Anna von Schewen är utbildad vid Konstfack i Stockholm och grundade sin designstudio 1997. Under åren har hon samarbetat med flera av Sveriges, men även internationellt, ledande designvarumärken. Anna von Schewen är en flerfaldigt prisbelönt formgivare och arkitekt, och är känd för att vara en av Sveriges mest progressiva och experimenterande designers. Anna von Schewen har sedan 1997 ritat produkter, inredningar, utställningar, privatvillor och möbler.

Om Björn Dahlström
Björn Dahlström är en av Sveriges ledande formgivare och industridesigners och grundade sin designstudio 1982. Björn Dahlström har erhållit en rad utmärkelser och priser och har formgivit ett brett utbud av produkter, bland annat möbler, cyklar, leksaker och köksredskap. Hans verk kan ses på olika museer runtom i världen, till exempel på Nationalmuseum i Stockholm och Victoria and Albert museum i London.