2024 års färgkarta från LADY Minerals inspirerar till taktil och tidlös förnyelse med hjälp av kalkfärg. Färgkartan visar hur kalkmatta ytor på ett naturligt sätt passar in i olika stilar, och hur du med Jotun LADY Minerals vackra kulörer och kalkfärgens djup och struktur kan ge dina väggar en unik och personlig touch.

– LADY Minerals erbjuder oanade möjligheter. Oavsett om du vill ha en industriell känsla, en minimalistisk inredning eller en sofistikerad look, kommer LADY Minerals att komplettera stilen, säger Birgit Torkildsby, Regional Colour Marketing Manager på Jotun, som betonar hur kalkmatta väggar verkligen kan förstärka och accentuera olika stilar.

LADY Minerals erbjuder två produkter för kalkmatta väggar. På släta väggar kan LADY Minerals kalkfärg användas, medan den naturliga väggförnyelseprodukten LADY Minerals Revive är det perfekta valet på ojämna väggytor, som exempelvis glasfiberväv. Båda ger väggarna en mineralisk finish och finns tillgängliga i över hundra vackra LADY-kulörer.

– I den nya färgkartan visar vi bara ett litet urval av kulörerna. Dessa har handplockats för att visa hur Jotun-kulörer med en kalkmatt yta kan förstärka den önskade stilen, säger Torkildsby.

De stilar som utforskas i färgkartan är ”Industriell elegans”, ”Tillbaka till rötterna”, ”Mjuk minimalism” och ”Urbant lantliv”.

Stil nr. 1: Industriell elegans
Grova material, väl valda möbler och dämpade kulörer bidrar till det industriella uttrycket som kännetecknar denna stil. I naturliga gråtoner, sofistikerade blåtoner eller varma, ljusare kulörer ger LADY Minerals en rå atmosfär med edge – den perfekta bakgrunden för en inredning med fokus på form och funktion.

Stil nr. 2: Tillbaka till ursprunget
LADY Minerals är perfekt för rum där du vill ha en varm och omslutande atmosfär. I nyanser av terrakotta, antikgul och gyllene beige ger LADY Minerals rummet en extra trygg och mysig känsla. Den taktila ytan ger väggarna personlighet och en känsla av liv.

Stil nr. 3: Mjuk minimalism
Ljusa kulörer blir extra mjuka och varma med LADY Minerals. Den kalkmatta ytan ger väggarna en framträdande roll i rummet och skapar en unik utgångspunkt för en mysig, minimalistisk stil.

– Soothing Beige är en av våra mest populära greige kulörer, vilket inte är så konstigt eftersom den har en perfekt balans mellan beige och grått, vilket gör den till en idealisk kulör för en ljus men dämpad och neutral interiör. Tillsammans med Jotun-kulören Klassisk Vit för tak, lister och detaljer skapas en ljus och behaglig interiör, säger Torkildsby.

Stil nr. 4: Urbant lantliv
En färgpalett med naturliga, lugna toner av grönt och brunt, dämpad beige och lugnande lavendel påminner om naturens lugn och stärker kopplingen till det rustika och jordnära. Det är så här LADY Minerals kan föra in naturens lugn i de mest urbana hem.

Kombinera kalkmatta väggar och helmatta ytor
Birgit Torkildsby pekar på hur kontraster i kulör- och materialval skapar stämning och bidrar till att lyfta fram det unika i inredningen.

– Val av kulörer är ett sätt att skapa stämning – val av färg och finish är ett annat. Kalkfärgens finish ger ett levande blickfång som harmonierar vackert med helmatta väggar, tak och detaljer. Det faktum att LADY Minerals finns i över hundra vackra Jotun-kulörer ger dig alla möjligheter att kombinera olika kulörer och skapa en harmonisk palett i ditt hem.

Lätt att lyckas med LADY Minerals kalkfärg
LADY Minerals kalkfärg är enkel att använda och appliceras appliceras genom korsstrykningar med pensel.

– Långa drag ger en dämpad effekt, medan kortare drag ger ett mer kraftfullt resultat, förklarar Torkildsby och påminner om att målet är en naturlig, ofullkomlig finish. – Du behöver alltså inte vara rädd för att göra misstag.

Spännande alternativ till helrenovering av vägg
LADY Minerals Revive fyller ut, färgsätter och jämnar till ojämna ytor och är därför ett spännande alternativ till heltäckande spackling och målning.
LADY Minerals Revive förvandlar glasfiberväv och andra ojämna ytor till släta, kalkmatta väggar. Den naturliga väggförnyelsen i vackra Jotun-kulörer appliceras med roller och spackelspade.

För högupplösta bilder, vänligen besök Grand Relations Pressrum

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Maria Claesson, PR-konsult, Grand Relations, maria@grandrelations.com | +46 76 947 19 00

Om Jotun
Jotun grundades 1926 i Sandefjord i sydöstra Norge, och är ett av världens största färgföretag. Jotuns färger återfinns på väggar både inomhus och utomhus i mer än 100 länder runt om i världen. Med sin långa tradition av banbrytande forskning och färginnovation är Jotun känt för både estetiken hos sina dekorativa färger och det enastående skyddet och hållbarheten hos utomhusfärgerna – vilket är anledningen till att Jotuns färger har valts för många av världens mest framträdande byggnader. Utöver att vara en av Norgesindustrijättar är Jotun också aktivt involverat i Norges kreativa scen och tar en ledande roll i design- och inredningsevenemang och utställningar över hela världen.

Läs mer här: jotun.com