Taika är en av Iittalas mest karaktäristiska och älskade kollektioner. Med sitt folkloristiska och mystiska mönster, skapat av den finländska designern Klaus Haapaniemi, har Taikas magiska värld förtrollat människor världen över. Nu introducerar Iittala en 15-årsjubileumsmugg av Taika i de två nya färgsättningarna rött och linne.

Serien Taika (finska för ”magi”), designad av Klaus Haapaniemi för Iittala 2007, har etablerat sig som en av Iittalas mest älskade serier runt om i världen. Seriens högst särpräglade illustrationer berättar historier som tar fantasin till hemligheterna i den vilda nordiska naturen och finländsk folklore.

Den karaktäristiska stilen i Haapaniemis illustrationer i kombination med de strömlinjeformade och förenklade formerna på kollektionens produkter, designade av en annan finländsk designer, Heikki Orvola, skapar en tidlös och fascinerande kollektion.

År 2022 designade Haapaniemi ett nytt mönster som lanserades i en specialutgåva i svart för att fira Taikas 15-åriga milstolpe. Nu fortsätter Iittala firandet och lanserar jubileumsmuggen i de två nya färgsättningarna rött och linne.

Nordisk estetik kombinerat med lekfulla och mystiska dimensioner
Illustrationen är baserad på Haapaniemis kraftfulla barndomsminne av en majestätisk trana som stod i en torvmosse. Tranornas graciösa linjer och den omgivande naturens färger och former skapar en lugn och inspirerande atmosfär. Den nya bakgrunden i rött eller linne gör att figurerna sticker ut och förstärker uttrycket ytterligare.

Den generöst tilltagna muggen (40cl) är idealisk för varma drycker i vinterkylan. Den kan kombineras med andra Taika-muggar för att skapa en magisk ensemble eller för att addera ett intressant lager till en dukning i kombination med Iittalas enfärgade objekt.

Produktinformation Taika mugg
Storlek: 40cl
Material: Keramik
Färg: Jubileum linne
Pris: 319 SEK

Produktinformation Taika mugg
Storlek: 40cl
Material: Keramik
Färg: Jubileum röd
Pris: 319 SEK

Klaus Haapaniemi
Klaus Haapaniemi (b.1970) är en internationellt erkänd Londonbaserad finländsk designer. Hans design är influerad av naturen, finländsk folklore och traditionell dekorativ konst med en modern twist.

Heikki Orvola
Professor Heikki Orvola (f. 1943) är en av den mest inflytelserika nu levande finländska formgivarna. Genom åren har Orvolas skapelser omfattat glas, keramik, gjutjärn, emalj och textilier.

Högupplösta bilder Grand Relations – Bildbank

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, kontakta Liam Möller, PR-konsult,
Grand Relations I Liam Möller liam@grandrelations.com | +46-70 250 22 69

Om Iittala

Iittala har, sedan 1881, varit dedikerade att inspirera till en bättre vardag. Det som startade som ett glasbruk i lilla byn Iittala i Finland, har nu vuxit till ett internationellt känt varumärke som har spelat en betydande roll i att definiera den nordiska livsstilen. Tidlös estetik, hög kvalitet och funktionalitet är hörnstenarna i Iittalas design. Vi anser att människor har rätt att förvänta sig att de designobjekt de köper ska hålla livet ut, och att Iittala-föremål aldrig kommer att bli omoderna. Vår design är formgiven för att användas dag efter dag, i generation efter generation.

Iittala är ett varumärke registrerat av Fiskars Group.

För mer information, besök iittala.com