Under 3 Days of Design, som ägde rum 7–9 juni i Köpenhamn, presenterade det svenska akustikvarumärket Abstracta ett nytt exklusivt samarbete med konstplattformen Wall of Art. De nya akustikpanelerna visades upp i Abstractas nya showroom i Kulglegården i Köpenhamn. Showroomet, som är designat av Note Design Studio, öppnades också i samband med designfestivalen.

Abstracta har lång erfarenhet av att skapa innovativa lösningar som både förbättrar akustiken och tillför såväl estetiskt som funktionellt värde. I samband med årets 3 Days of Design öppnar ett helt nytt showroom i den historiska Kuglegården på Danneskiold-Samsøes Allé 15 i Köpenhamn. Där kommer Abstracta att visa flera av sina akustiska lösningar, från noggrant designade skärmar och absorbenter till innovativa möbler där den akustiska funktionen är integrerad.

Vårens stora lansering är Abstracta x Wall of Art – en kollektion med ljudabsorberande paneler med totalt 13 olika motiv från de fyra konstnärerna Annika Hultgren, Evelina Kroon, Lucrecia Rey Caro och Lisa Wirenfelt. Konstverken varierar både i temperament och teknik.

– Dessa akustikpaneler erbjuder ett enkelt sätt att skapa både en behaglig ljudbild och en inspirerande atmosfär. Det är en unik lösning som kombinerar akustik med konst och som skapar harmoniska ljudlandskap. Samtidigt ger de utrymmen personlighet och karaktär med verk från spännande konstnärer, säger Linus Berglund, marknadschef på Abstracta.

– Ett övergripande mål var att erbjuda en mängd olika konstnärliga uttryck. Kollektionen innehåller både färgglada och mer minimalistiska verk. Vi kände att det var viktigt att välja motiv som skulle passa många olika typer av miljöer och samtidigt fungera bra tillsammans, säger Matilda Levenborn, ansvarig för PR och samarbeten på Wall of Art.

Produktinformation Abstracta x Wall of Art
Design:
 Annika Hultgren, Evelina Kroon, Lucrecia Rey Caro, och Lisa Wirenfelt
Material: Absorbent av textilavfall och polyester återvunna PET-flaskor. Stomme i obehandlad eller mörkoljad ek.
Mått: 100 x 140 cm, 70 x 100 cm och 50 x 70 cm
Pris: från 9 135 SEK exkl. moms.

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, kontakta Tove Regnander, Co-Founder & Senior PR Advisor, Grand Relations, tove@grandrelations.com | +46 76 785 58 01 eller
PR Consultant Maria Claesson, maria@grandrelations.com | +46 76 947 19 00

Om Abstracta
Abstracta har skapat bättre ljudlandskap sedan 1972 och är en pionjär inom det akustiska fältet. Idag är Abstracta marknadsledande i Norden och erbjuder ett brett utbud av lösningar för olika typer av miljöer och behov – från omsorgsfullt formgivna skärmar och absorbenter till innovativa möbler där den akustiska funktionen är integrerad. I nära samarbete med några av samtidens mest tongivande formgivare utforskar man hela tiden nya sätt att skapa bättre ljudlandskap. De tidlöst designade produkterna är alltid av bästa tänkbara material – i alla lägen det går används naturliga, hållbara eller återvunna material och tack vare valet att inte blanda material är Abstractas produkter lätta att både reparera och återvinna. I dagsläget är 86 procent av produkterna Möbelfakta-certifierade.

Abstracta har över 70 anställda och är en del av koncernen Lammhults Design Group och såväl huvudkontor som fabrik är belägna i Lammhult i Småland. Mer än hälften av försäljningen är export och man har ett antal showrooms spridda runtom i världen, bland annat i Stockholm, London, Köpenhamn, Oslo, Paris och Milano. Under våren öppnas också ett helt nytt showroom i Kuglegården i Köpenhamn. Genom åren har Abstracta erhållit flera prestigefyllda utmärkelser och nomineringar, exempelvis utsågs Holly Acoustic Light till vinnare av både ”Best of Year Award” av Interior Design och ”Product of the Year 2022 – Lighting, Tech & Accessories” av Mix Interiors.

Läs mer på: www.abstracta.se

Om konstnärerna

Lucrecia Rey Caro är en konstnär och grafisk designer från Cordoba i Argentina. Hon drivs av nyfikenhet och älskar att experimentera med nya koncept och idéer. Lucrecia använder sin konst för att uttrycka sina tankar och känslor. Hon hämtar inspiration från vardagen, naturen, poesi, filmer och musik.

Lisa Wirenfelt växte upp med en mamma som brukade måla akvarellmålningar i en ljusrosa ateljé. Hon trodde aldrig att hon skulle njuta av penseln i handen, men när hennes mamma såg en av många sketcher och sa ”Vad fint” var det nog orden som på något sätt startade det hela. Lisas målningar handlar mycket om färg och kombinationer som får henne att må bra, ord som har en större betydelse och mönster som bara uppstår.

Evelina Kroon är en tvärvetenskaplig kreatör inom målning, färgsättning och scenografi, som utforskar gränserna mellan konst och dekorativ konst. Hon underhåller ett slags ”horror vacui” (latin: ”skräck för tomrum”) genom att ta över rum med sin tejpning och målning – en grafisk men eklektisk estetik som för tankarna till traditionellt kvinnligt hantverk. Hon är utbildad vid Konstfack och bor och arbetar i Stockholm.

För Annika Hultgren började allt med en tavelvägg som skulle bli mittpunkten i den nya lägenheten. Utbudet av populära motiv var stort, nästan för stort, men personliga och prisvärda konsttryck var svåra att hitta. Till slut bestämde hon sig för att ta upp penseln och måla några tavlor själv. Hennes man Nicklas började fundera på om inte fler skulle vilja se hennes konst på sina väggar, men det tog tid att göra allt kring produktion och marknadsföring på egen hand. Då föddes idén bakom Wall of Art. Idag driver Annika plattformen WallofArt.com och är en av de konstnärer som säljer sin konst exklusivt via plattformen. Hon skapar sin konst efter de färger och former som inspirerar henne. Annikas abstrakta målningar symboliserar drömmar – och drömmen är Wall of Art.

Om Wall of Art
Wall of Art är en digital plattform för samtidskonst från ett urval av spännande konstnärer. Det Stockholmsbaserade företaget har lyckats inspirera människor att lägga till konst i sin inredningspalett. Idén till företaget föddes 2016 när dess grundare, konstnären Annika Hultgren och entreprenören Nicklas Claeson, gav sig i kast med att designa inredningen i sin nya lägenhet.

Läs mer på wallofart.se