Akustikexperterna Abstracta presenterar under våren 2024 flera nya produkter som förbättrar ljudlandskapet på kontor, hotell, restauranger, utbildningslokaler och andra miljöer med behov av god akustik. En av de nya produkterna är Vika, en skulptural golvskärm som sprider ett atmosfäriskt ljus samtidigt som den skapar akustiskt behagliga miljöer.

– Det är ett annat sätt att tänka på när det kommer till ljud och ljus. Vikas funktion är att skapa en lugn atmosfär, säger designern Khodi Feiz.

Vika är en småskalig lösning med stor effekt. Dess grundform är lika enkel som den är genial, en avlång golvskärm av ljudabsorberande filt som viks till formen av en vinge. På så sätt skapas ett utrymme som kapslar in och absorberar ljud samtidigt som själva ljuskällan döljs. Det indirekta ljuset skapar en behaglig och inspirerande atmosfär. Skärmen består av en mjuk ljudabsorberande kärna av delvis återvunna PET-flaskor och är klädd med Texfel akustikfilt, och basen är tillverkad av svartlackerad metall.

– Jag kan föreställa mig den på caféer och restauranger och i mötesrum. Men jag vågar faktiskt också säga att det vore underbart att ha den hemma, eftersom den ger rummet en sådan mysig värme, säger Khodi Feiz.

– Vika är både oerhört enkel och komplex på en och samma gång. Det är speciellt med en produkt som med så små medel har så stor effekt både på ljudet och känslan i rummet. Här har vi verkligen haft stor nytta av Khodi Feiz fingertoppskänsla och långa erfarenhet som industridesigner, säger Linus Berglund, Marketing Director på Abstracta.

Golvskärmen finns i två versioner, den större fungerar som en rumsavdelare som sänker ljudnivån i rummet avsevärt och ger ett stämningsfullt indirekt ljus. Den mindre versionen för tankarna till en ljuspelare, och är ett vackert solitärt objekt med en alldeles särskild rumslig närvaro. Båda varianterna finns i en rad utvalda färger som var och en påverkar ljusets karaktär. Ju mörkare textil, desto mer dämpat ljus. Vika finns även som takmonterad akustikarmatur som ger effektiv belysning över exempelvis skrivbord och mötesbord.

– En poäng med Vika är att både golvskärmen och taklampan är formgivna för att vara nära människorna, som också är ljudkällorna i rummet. Därmed hejdas ljudvågorna innan de har hunnit studsa mot väggen eller taket. Vika har flera absorberande sidor, den ljuddämpande arean blir därmed stor, vilket innebär att även den mindre golvskärmen är förvånansvärt effektiv, säger Erik Graesén, Product Development Manager på Abstracta.

Produktinformation Vika

Design: Khodi Feiz
Färg: Finns i flera utvalda färger
Material: Ljudabsorberande kärna delvis tillverkad av återvunna PET-flaskor, täckt med Texfel akustisk filt. Golvskärmens bas i svartlackerad metall.
Storlek: 427 x 1540 x 231 mm och 1180 x 1540 x 231 mm;
takmonterad akustisk armatur: 1500 x 155 x 283 mm
Belysning: utrustad med 12V LED-lysrör av plast, 150 cm långa, effekt 14,4 W/m,
färgtemperatur 2700 K
Certifieringar: Godkänd av Möbelfakta

För högupplösta bilder, besök Grand Relations bildbank

För intervjuförfrågningar och ytterligare information, vänligen kontakta Maria Claesson, PR-konsult, Grand Relations, maria@grandrelations.com | +46 76 947 19 00

Om Abstracta

Abstracta har arbetat med att skapa bättre ljudmiljöer sedan 1972 – vilket gör företaget till pionjärer inom det akustiska fältet. Idag erbjuder Abstracta ett brett utbud av lösningar för olika typer av miljöer och krav –– från omsorgsfullt formgivna skärmar och absorbenter till innovativa möbler där den akustiska funktionen är integrerad. I nära samarbete med några av samtidens mest tongivande formgivare utforskar Abstracta hela tiden nya sätt att skapa bättre ljudlandskap. Abstracta tillverkar sina möbler i Småland och deras kunder finns över hela världen. Abstracta är en del av Lammhults Design Group.

Om Khodi Feiz

Den inflytelserika designern Khodi Feiz föddes 1963 och bor och arbetar i Amsterdam. Hans mångsidiga designportfölj sträcker sig från möbler och akustiska föremål till hemelektronik och hushållsprodukter. Vika är hans första produkt för Abstracta. Feiz har ocksp samarbetat med Alessi, Logitech, Philips, Artifort och Swedese. Hans designuttryck är organiskt, enkelt, taktilt och mänskligt. Hans design har en grundläggande vänlig kvalitet, som gör att både blicken och fingrarna söker sig till dem.